Informacje


ESL wraz z drużynami uruchamia WESA – organizację wspierającą graczy

Dzisiaj ogłoszono założenie World Esports Association (WESA) – organizacji, która powstała dzięki wspólnej pracy profesjonalnych drużyn e-sportowych oraz ESL, największej na świecie firmy zajmującej się e-sportem.

WESA została stworzona na wzór organizacji znanych z tradycyjnego sportu, będzie otwartym podmiotem, dążącym do pełnej profesjonalizacji e-sportu. Działania te będą prowadzone między innymi poprzez stworzenie rady reprezentującej graczy, ujednolicenie regulaminów turniejów i zasad dzielenia się przychodami z drużynami. WESA będzie się starała stworzyć harmonogram wydarzeń dla fanów, graczy, organizatorów, streamerów i rozmawiać z wszystkimi udziałowcami. Stworzenie tej organizacji to podsumowanie ponad rocznych negocjacji z wieloma drużynami i organizatorami, a jej celem jest stworzenie struktur, które są niezbędne w e-sportowym ekosystemie. Finały trzeciego sezonu ESL Pro League w Counter-Strike: Global Offensive to pierwsze zawody, które odbywać się będą zgodnie z regulaminem World Esports Association.

Swój wkład w stworzeniu WESA miało osiem profesjonalnych drużyn, które bez wątpienia uznać można za jedne z najbardziej znanych na świecie: Virtus.pro, Natus Vincere, mousesports, FaZe Clan, Fnatic, EnVyUs, Ninjas in Pyjamas oraz G2 Esports. W planach jest zrzeszanie większej liczby członków. Aktualnie prowadzone są rozmowy z organizacjami zarówno z Europy, jak i Ameryki Północnej.

Przez ostatnich 12 lat promowaliśmy Fnatic w wielu różnych grach i cieszymy się ze stworzenia World Esports Association, która będzie działała w interesie drużyn oraz graczy – powiedział Wouter Sleijffers, CEO Fnatic. Mike Rufail, dyrektor zarządzający Team EnVyUs stwierdził z kolei: – Poświęcamy sporo czasu na dostarczanie organizatorom informacji, dzięki którym oni mogą rozwijać swoje wydarzenia i cały przemysł. Team EnVyUs bierze na siebie wyzwanie i odpowiedzialność, jaką niesie za sobą powołanie do życia WESA.

Właściciel Natus Vincere, Alexander Kokhanovskyy skomentował powstanie WESA w następujący sposób: – Cieszymy się z bycia częścią WESA, gdyż organizacja ta pozwala wpływać na takie turnieje, jak chociażby ESL Pro League. Partnerstwo, o ile mogę to tak nazwać, robi jeszcze jeden, ogromny krok do przodu: Natus Vincere oraz wszystkie inne drużyny należące do WESA, będą dzielić się profitami z wszystkich wydarzeń, nad którymi pieczę sprawować będzie właśnie WESA.

Thomas Oliveira, właściciel i CEO FaZe Clan powiedział: – Byliśmy naprawdę zmotywowani do tego, aby stać się częścią WESA. Chodziło nie tylko kwestie finansowe, ale także o pewną kolej rzeczy: przemysł zdaje sobie sprawę, jak dużą wartość i rolę odgrywają same drużyny. Niecierpliwie patrzymy w przyszłość czekając na zmiany, jakie WESA wprowadzi na scenie.

WESA, jako organizacja wspierająca graczy w tworzeniu lig, będzie także pierwszą instytucją posiadającą aktywną Radę Graczy (Player Council). Wybierani przez graczy członkowie Rady działać będą w ich imieniu między innymi w kwestiach polityki lig, zasad rozgrywek i transferów, wspierając ich w ten sposób w procesach decyzyjnych. Prowadzić będzie także rozmowy z profesjonalnymi zawodnikami, by dać im szerszą wiedzę na temat decyzji związanych z balansem lig i pozwolić na wpływanie na zasady rozgrywek.

WESA daje wiele możliwości drużynom członkowskim i zawodnikom, ale najbardziej cieszy nas fakt, że w końcu powstała pierwsza e-sportowa Rada Graczy – powiedział Wiktor „TaZ” Wojtas, zawodnik Virtus.pro. – Po raz pierwszy w historii e-sportu gracze będą mogli się wspólnie organizować, co pozwoli nam mieć ważny głos w podejmowaniu decyzji, które mają na nas bezpośredni wpływ. Rada Graczy zasiadając przy jednym stole z najważniejszymi podmiotami w e-sportowym przemyśle, pozwoli nam stale rozwijać turnieje.

Bycie częścią e-sportowego przemysłu w tym czasie jest niesamowicie ekscytujące. W ostatnich kilku latach oczywistym stało się, że trzeba wszystko ustabilizować i stworzyć odpowiednie struktury zarówno po stronie organizatorów, jak i graczy – powiedział Christopher „GeT_RiGhT” Alesund z Ninjas in Pyjamas. – Dzięki WESA będziemy mogli odpowiednio zająć się naszą pracą i karierą, oraz rozwiązywać wszystkie biznesowe i prawne problemy.

Drużyny będące członkami WESA będą uczestniczyły w turniejach offline zgodnie z harmonogramem i standardami stworzonymi przez organizację. Ponadto, zespoły będą mogły brać udział w zawodach, których harmonogramy zostały odpowiednio dopasowane.

– Stworzenie WESA to kamień milowy w dalszym, globalnym rozwoju e-sportu. Bardzo cieszy nas fakt, że możemy współpracować z najlepszymi profesjonalnymi drużynami – powiedział Ralf Reichert, dyrektor zarządzający ESL. – Ich ciągłe wsparcie w tworzeniu WESA utwierdziło nas w przekonaniu, że e-sport ma się dobrze i jest na odpowiedniej drodze, by stać się głównym źródłem rozrywki dla fanów gamingu z całego świata.

Rada Graczy będzie pracowała razem z przedstawicielami WESA i jej przewodniczącym. Tymczasowo funkcję tę pełnił będzie Pietro Fringuelli, który ma ogromne doświadczenie zdobyte dzięki pracy w sporcie. W swojej karierze pracował jako doradca w wielu dobrze znanych europejskich organizacjach.

To dla mnie ogromny honor i satysfakcja, że mogę dołączyć do World Esports Association. Cieszę się, że będę mógł podzielić się swoim doświadczeniem zdobywanym przez lata w tradycyjnym sporcie z przemysłem e-sportowym – powiedział Pietro Fringuelli. – Stworzenie WESA i rozwój tej organizacji, jaki nastąpi w najbliższych latach, będą wyznacznikami wydajności dla całego e-sportowego przemysłu, a dodatkowo będą mogły sporo zmienić u wszystkich udziałowców.